Kategoriat
Uncategorized

Matkailuyritysten Instagram-markkinoinnin pääkohdat

Kuinka matkailuyritykset hyödyntävät Instagramin toimintoja markkinoinnissaan?

Suomessa noin 1,8 miljoonaa Instagramin käyttäjää. Se on ilmainen sovellus ja helposti kaikkien saatavilla. Parhaimmillaan Instagram on helppo tapa markkinoida yritystä sekä saada näkyvyyttä pienelläkin budjetilla, kunhan vain tietää mitä tekee. Yritystilin etuna on reaaliaikaisen tiedon käsiin saaminen siitä, kuinka julkaisut ja tarinat suoriutuvat. Matkailuyritys voi myös hyödyntää Instagramia monin eri keinoin. Olemme koonneet tähän artikkeliin tärkeimmät vinkit kuinka saada yrityksesi Instagram markkinointi kukoistamaan!

  1. Luo ensivaikutelma bion avulla
  2. Feedin eli julkaisujen yhtenäinen visuaalinen ilme
  3. Stories ja kohokohdat rennompaan sisältöön
  4. Analytiikan hyödyntäminen
  5. Vuorovaikutus seuraajien kanssa
  6. Muista myös reels ja IGTV

Luo ensivaikutelma bion avulla

Instgram bio eli tilin esittelyosio tulee ensimmäisenä vastaan, kun avaat käyttäjän. Sen takia siitä kannattaa tehdä houkutteleva ja sellainen, mistä tärkeät tiedot löytyvät heti. Biossa on yleensä ytimekäs kuvaus siitä, mitä yritys tekee, minkä alan yritys on kyseessä ja esimerkiksi linkki verkkosivuille.

Matkailualan yrityksessä sijaintitiedot ovat ensisijaisen tärkeitä laittaa esille, sillä matkailijat hakevat tietoa kohteista juuri niiden avulla. Bioon voi laittaa nykyään myös hastageja, joiden avulla muut pääsevät helposti käsiksi yrityksen julkaisemaan sisältöön. Bioon mahtuu vain 150 merkkiä, joten sen sisältö kannattaa miettiä tarkkaan.

Lähde: jarvisydan

Feedin eli julkaisujen yhtenäinen visuaalinen ilme

Matkailuyritysten kannattaa panostaa hashtagien käyttöön, jotta mahdollisimman monet löytäisivät yrityksen profiilin. Hashtagien käyttö voi nostaa julkaisut helpommin löydettäviksi hakutoiminnon avulla. Esimerkiksi jos asiakas julkaisee matkalta kuvia, niin yritys voi kehottaa asiakkaita käyttämään #feelfinnair, jonka avulla postaukset nousevat ylemmäksi haussa. Yrityksen kannattaa myös käyttää samaa hashtagia, jotta julkaisut olisivat yhtenäisiä. 

Postausten on hyvä olla myös englanniksi, jotta kansainväliset asiakkaat ymmärtävät ja tavoittavat yrityksen sekä pystyvät käyttämään hashtageja. Yrityksen on hyvä käyttää samantyylisiä filttereitä postauksissaan, ettei feed ole liian sekava. Visuaalisen ilmeen on hyvä olla yhtenäinen, jotta tulee ammattimainen vaikutelma. 

Lähde: jarvisydan

Säännöllinen julkaisutahti ja aktiivinen oleminen Instagramissa on hyvä säilyttää, jotta nousee hakukoneessa ns. ylemmäksi. Jos julkaisee tosi harvoin, silloin voi menettää seuraajia helposti, koska asiakkaita ei enää kovin kiinnosta epäaktiivinen tili.

Postauksien julkaisun ajankohta on myös tärkeää. Tutkimuksen mukaan hyvä julkaisu hetki on arkena klo: 18-19:30 ja viikonloppuisin noin 11 aamulla. Kun postauksen ajastaa, niin se ei unohdu. Postauspäivä on hyvä pitää aina samana esimerkiksi viikonloppuna. Tällöin asiakkaat osaavat seurata ja tietävät milloin julkaisu tai informaatio tulee yrityksestä.

Jos yritys tekee yhteistyötä toisen yrityksen kanssa, silloin kyseinen yritys voi esimerkiksi merkata kuvaan toisen yrityksen, jonka kanssa tekee yhteistyötä. Tällöin yritykset saavat toistensa kautta näkyvyyttä ja uusia asiakkaita.

Stories ja kohokohdat rennompaan sisältöön

Varsinaisen kuvavirran lisäksi sisältöjä kannattaa jakaa myös Instagramin Stories -osioon. Klikkaamalla etusivulla olevaa kamerakuvaketta pääset lisäämään kuvia ja videoita. Yhden videon maksimipituus on 15 sekuntia, mutta jos kuvaat pidemmän videon, Instagram leikkaa sen osiin. Voit lisätä tarinaan myös aiemmin kuvaamaasi sisältöä, jolloin kuvat voivat olla laadukkaampia.

Insta Stories -osiossa sisältö voi olla kevyempää, koska sisältö häviäää 24 tunnin kuluessa.

Parhaimmat sisällöt voit tallentaa profiiliin näkyviin kohokohdiksi. Kohokohdat ovat profiilissa tavallaan näyteikkuna tilin tarinoihin. Voit myös luoda omat kohokohdat yrityksesi tuotteille ja palveluille, jolloin ne ovat helposti nähtävillä ja saatavilla.

Lähde: jarvisydan

Insta Storiesissa voit esimerkiksi esitellä paikkoja, palveluita, aktiviteetteja ja elämyksellisiä fiiliskuvia. Visuaalisen ilmeen tulisi olla myös harmoninen muun tilin kanssa. Brändin värimaailman hyödyntäminen tarinoissa ei ole hullumpi ajatus!

Seuraajia voi myös kiinnostaa toiset ihmiset, kuten yrityksen työntekijät, jotka esimerkiksi kertovat itse päivänsä kulusta. Stories osiolla on monia muitakin toimintoja, joilla voit olla vuorovaikutuksessa seuraajiesi kanssa. Insta Stories -osiossa sisältö voi olla kevyempää, koska sisältö häviäää 24 tunnin kuluessa. Voit elävöittää tarinoita teksteillä, filttereillä, tarroilla ja emojeilla sekä niihin voi lisätä myös hashtageja ja paikkatunnisteita.

Stories -osiossa voi suorittaa myös äänestyksiä ja kyselyitä, jolloin seuraajasi pääsee itse vaikuttamaan ja osallistumaan.  Voit tarkastella tililläsi, ketkä ovat nähneet tarinasi.

Kun seuraajasi avaa Instagramin, hän näkee tarinat heti ensimmäisenä ylhäällä palloina. Vaikka tarinat kestävät lyhyen aikaa, niihin voi silti kirjoittaa pidempääkin tekstiä, sillä tarinaa voi tarkastella pidempään pitämällä sormea sen päällä. Seuraajasi voivat kommentoida tarinoitasi, jolloin kommentit tulevat Direct Mailiin. Jos haluat, voit myös estää tarinoidesi kommentoinnin. Yli 10 tuhannen seuraajan tilillä voit lisätä tarinaasi linkin, esimerkiksi yrityksesi Youtube-sivuille, jonka voi pyyhkäistä näkyviin alhaalla olevan nuolen avulla. Lisää esimerkkejä löydät täältä.

Muista tehdä tarinoistasi mielenkiintoisia ja inspiroivia, jotta seuraajasi eivät kyllästy ja piilota tarinoitasi! Seuraajasi voivat nimittäin mykistää tilisi, ilman että tiedät siitä. Kannattaa panostaa sisällössäsi tarinallisuuteen ja seuraajan mielenkiinnon herättämiseen. Huumori toimii tarinoissa, sekä kaikenlainen toiminta kulissien takana!

Analytiikan hyödyntäminen

Yrityksen on tärkeä muuttaa Instagram-profiili nimenomaan yritystiliksi, näin ollen yritys saa käyttöönsä muun muassa Instagram-analytiikan. Instagram-analytiikkaa yritysten on hyvä seurata tarkasti, sillä sitä kautta yritys saa elintärkeää dataa muun muassa seuraajistaan.

Tykkäysten ja seuraajien määrä on helppo keino mitata julkaisujen synnyttämä vaikutus seuraajissa, mutta se ei kuitenkaan ole ainoa data, jota kannattaa seurata. Instagram-analytiikan kautta yritys saa tietoa yrityksen profiilissa tehtyjen toimintojen sekä profiilissa käyneiden henkilöiden dataa viimeisen viikon ajalta.

Analytiikasta yritykselle selviää myös profiilin suosituimmat julkaisut vuosi-, kuukausi- ja/tai viikkotasolla.

Yksittäisten julkaisujen menestyksestä yritys löytyy myös helposti tietoa profiilista julkaisun kohdalta.  Yritysten on myös hyvä tutustua videoiden, kuvien ja Storien sisällön näyttökertoja, kattavuutta ja niiden herättämiä reaktioita. Instagram-analytiikasta yritys näkee, jos julkaisuja on tallennettu myöhempään tarkasteluun. Analytiikasta yritykselle selviää myös profiilin suosituimmat julkaisut vuosi-, kuukausi- ja/tai viikkotasolla. Näistä kaikista tiedoista yritys saa korvaamatonta tietoa muun muassa siitä, mikä profiilin seuraajia oikeasti kiinnostaa ja minkälaiset postaukset parhaiten menestyvät yrityksen Instagram tilillä ja kiinnostaako yrityksen julkaisema sisältö yrityksen kohde asiakasryhmää.

Instagram-analytiikan ”toiminta” nimiseltä välilehdeltä yritys muun muassa näkee ne viikonpäivät, jolloin profiili on ollut aktiivisimmillaan profiilissa tehtyjen toimintojen perusteella. Profiilin näyttökertojen määrä kertoo, muun muassa sen kuinka monta kertaa julkaisusi on nähty viimeisen seitsemän päivän aikana. Samasta kohtaa näet, kuinka määrä on kehittynyt aikaisempaan viikkoon verrattuna.

Lähde: unsplash

Instagramissa algoritmit toimivat niin, että eniten vuorovaikutusta synnyttäneet postaukset saavat enemmän näkyvyyttä verrattuna niihin, jotka eivät juuri saa seuraajilta tykkäyksiä ja/tai kommentteja. Yritys voi parantaa näkyvyyttään julkaisemalla postauksia niinä päivinä, jolloin aktiivisuuta on enemmän sillä näin ne saavat enemmän huomiota.

Vuorovaikutus seuraajien kanssa

Sosiaalinen media, kuten Instagram perustuu ihmisten väliseen kommunikointiin, tämä koskee myös kaupallisia, matkailualan sivustoja. Molemmin puoleinen kommunikaatio asiakkaiden ja yritysten välillä vahvistaa luottamusta. Siksi yritysten on oltava tietoisia siitä, millä tavoin Instagramin kautta voidaan olla vuorovaikutuksessa asiakkaisiin.

Instagramissa seuraajien on mahdollista ottaa yhteyttä esimerkiksi direct messagen kautta, lisäksi bion alle voi lisätä soittamisen ja sähköpostin lähettämisen mahdollisuuden. Näiden avulla seuraajien eli mahdollisten asiakkaiden on helppo ottaa yhteyttä matalammalla kynnyksellä ja yrityksen on helppo olla vuorovaikutuksessa heidän kanssaan. Lisäksi on tärkeää muistaa myös lukea esimerkiksi kuvien kommentteja ja mahdollisesti vastata siellä tulleisiin kysymyksiin sekä olla mukana keskusteluissa.

Lähde: jarvisydan
Lähde: jarvisydan

Lisäksi hyvä tapa osallistaa ja aktivoittaa seuraajia sekä olla heidän kanssaan vuorovaikutuksessa on erilaiset kyselyt, kilpailut ja kampanjat, joita voidaan suorittaa stories-osiossa tai feedissa. Näiden avulla seuraajat voivat kertoa mielipiteitä ja ajatuksia yrityksestä sekä pääsevät vaikuttamaan esimerkiksi brändin kehitykseen. Jos asiakkaat tuntevat tulleensa kuulluksi, heistä voi tulla lojaaleja sekä hyviä sanansaattajia, mikä puolestaan kasvattaa brändin tunnettuutta.

Muista myös reels ja IGTV

Reelsit ja IGTV mahdollistavat yritykselle tuoda omia tuotteita ja palveluita esille entistä kätevämmin. Niiden avulla voi saada katsojan lähemmäksi yritystä postaamalla esimerkiksi vapaampaa ja hauskempaa sisältöä yrityksen arjesta. Reelsit ovat 30 sekunnin kestoisia videopätkiä ja IGTV-osioon voi ladata jopa tunnin kestoisia videoita. Kummatkin jäävät talteen niiden omille osioille Instagramissa.

Instagram suosii reelsejä isommilla näyttökerroilla, joten esimerkiksi matkailualan yrityksessä näkyvyyttä ja lisää myyntiä saisi enemmän julkaisemalla sisältöä englanniksi. Sisältö kannattaa olla aitoa ja viihdyttää, jotta se puhuttelee kohderyhmää.  

MyStory- hanke

MyStory on projekti, joka keskittyy tukemaan pienten matkailuyritysten näkyvyyttä käyttämällä tarinankerrontaa markkinointivälineenä. Hankkeessa pyritään myös luomaan yhteinen tuotemerkki ja visio pohjoisen valon reitille määränpääksi.

Palaa takaisin alkuun

Kategoriat
Verkkosivujen visuaalisuus

Kolme varmaa vinkkiä matkailualan verkkosivujen visuaalisuuteen

Tämän artikkelin tarkoituksena on lisätä matkailualan yritysten tietoutta verkkosivujen visuaalisuudesta. Artikkelissa kerromme kolme vinkkiä millä tavoin sinä saat verkkosivuistasi houkuttelevammat.

  1. Mitä visuaalisuus on verkkosivuilla?
  2. Miksi kannattaa panostaa kuviin ja videoihin verkkosivuilla?
  3. Väreillä voit luoda verkkosivuista juuri sellaiset kuin haluat
  4. Infografiikan käyttäminen verkkosivuilla on tehokasta
  5. Esimerkkejä hyvistä verkkosivuista
  6. Yhteistyö MyStory-hankkeen kanssa

Mitä visuaalisuus on verkkosivuilla?

Verkkosivujen visuaalisen ilmeen luo pääasiassa ulkonäkö, mutta myös toimivuudella on osansa visuaalisuudessa. Ei ole olemassa yhtä oikeaa mallia tai tapaa luoda visuaalisesti viehättävää verkkosivua vaan usein verkkosivun kauneus on katsojan silmissä. Luodessa verkkosivuja on hyvä ymmärtää täysin verkkosivun kohderyhmä sekä sisältö, jota sinne aiotaan luoda, jotta koko sivusto kestää yhtenäisenä. Vaikka visuaalisuus onkin katsojan silmissä, on silti muutamia yleisiä kikkoja, jotka toimivat kaikkialla. 

Visuaalisuus on todella isossa roolissa viihtyvyyden luomisessa vierailijalle. Visuaalisten elementtien valinnassa täytyy ottaa huomioon niin psykologisia kuin fyysisiäkin muuttujia, jotta saadaan asiakas vakuuttumaan täysin yrityksesi viestistä sekä brändin sanomasta. 

Seuraavaksi käymme läpi mielestämme tärkeimmät visuaaliset elementit matkailualan yrityksille, joita ovat:

  • Kuvat ja videot 
  • Värit 
  • Infografiikka 

Miksi kannattaa panostaa kuviin ja videoihin verkkosivuilla?

Esimerkki hyvästä kuvien käytöstä verkkosivuilla. Kuva otettu MagicalPond

Verkkosivun sisältämät kuvat luovat suuren osan yrityksen sanomasta ja imagosta. Kuvilla voi päättää millaisen visuaalisen kokonaisilmeen verkkosivulleen haluaa antaa. Kuvien valinnassa pitää olla tarkkana, jotta valinnat osuvat oikeaan sekä kannattaa miettiä ottaako kuvat itse vai käyttääkö kuvapankista hankittuja kuvia.

Matkailualan yrityksen tulisi käyttää kuvia, jotka viestivät heidän toiminnastaan. Jos yritys järjestää erilaisia aktiviteettejä kuten safareita olisi tärkeää käyttää kuvia havainnollistamaan tunnetta, jota aktiviteeteistä saadaan. Kuvia ottaessa tulee ottaa huomioon verkkosivujen värimaailma, kuvakulmat ja kuvien rajaukset. Kannattaa myös ottaa huomioon ettei kuvia muokata liikaa.

Videoita hyödynnetään usein esimerkiksi tuomaan visuaalisuutta sisällön taustalle. Niitä voidaan käyttää verkkosivuilla esimerkiksi yrityksen esittelyyn tai markkinointiin. Niiden avulla voidaan jakaa vinkkejä ja ohjeita palvelun käyttöön liittyen, kertoa yrityksen arvoista sekä uusista tuotteista. Videoita kannattaa hyödyntää etenkin verkkosivun palvelu- ja tuotesivuilla, tarpeellisilla laskeutumissivuilla sekä etusivulla. Videosisältö on loistava keino erottua kilpailijoista sekä pitää sisältö tuoreena. Hyvin toteutetut videota auttavat pääsemään lähelle asiakkaita. Heillä on mahdollisuus nähdä asioita, joita kilpailijat eivät ole näyttäneet avoimesti tai mitä ei heiltä saada. 

Kuten kuvissa, niin myös videoilla pyritään luomaan tunnelmaa mutta videot ovat yleensä mukaansa tempaavampia. Videoita voidaan käyttää esimerkiksi esittelemään tarjoamaasi palvelua tai yritystäsi. Jos yrityksesi järjestää esimerkiksi huskysafareita voisi verkkosivuille upottaa videon, jossa kerrotaan tarkemmin kyseisestä aktiviteetista. Videoiden tulisi olla lyhyitä ja ytimekkäitä, jotta katsojan mielenkiinto säilyy koko videon ajan.

Väreillä voit luoda verkkosivuista juuri sellaiset kuin haluat

Esimerkki värien käytöstä verkkosivuilla. Kuva otettu MagicalPond

Visualisoinnissa isossa roolissa on värivalinnat. Markkinoinnissa tulee ottaa huomioon värien symboliikka, kuluttajien värimieltymykset sekä värien kulttuuri Suomessa. Jos ajatuksena on erottua muista yrityksistä, tulee perehtyä siihen, millä tavoin värivalinnat voivat vaikuttaa kuluttajien käyttäytymiseen.

Värit herättävät ihmisissä monenlaisia tunteita sekä jokainen kokee ne eri tavoilla. Ei ole yhtä oikeaa tapaa kertoa, siihen mitä brändin käyttämä väri valinta kertoo. Tutkittua tietoa löytyy värienpsykologiasta, jossa kerrottaan tarkasti värien merkitystä sekä millaisia tunteita ne herättävät. Kuitenkin väriä valittaessa suositellaan valitsemaan väripsykologian mukaan ennemmin kuin trendien tai lempivärin perusteella.

Värien tarkoituksia yksinkertaistettuna. Kuva otettu Brandnews

Väreillä voi luoda verkkosivustosta juuri sellaisen kuin haluat. Voit vedota kävijän juuri niihin tunteisiin, mitä haluat heissä herättää. Voit myös väreillä ohjata ihmistä kulkemaan haluamaasi reittiä aina tiettyyn pisteeseen asti. Huonolla värisuunnitellulla voi tärvellä hyvänkin verkkosivun.  

Väreillä ilmaisun määrä on lähes rajaton. Niillä on mahdollista näyttää esim. suhdetta, aikaa tai vaikka määrää. Värejä voi myös olla liikaa, jos käytät esim. 8 eri väriä, voi lopputuloksesta tulla värien sekamelska, joka näyttää abstraktilta maalaukselta. Värejä valittaessa täytyy myös ottaa huomioon havaitseminen, joka ei kaikkien värien kohdalla ole samanlainen, joitain värejä on helpompi havaita kuin toisia.  

Värit tulisi valita sen mukaan mihin yritystoiminta perustuu. Jos yritys keskittyy esimerkiksi talvimatkailuun voisi yrityksen verkkosivuilla olla väreinä sinisen eri sävyjä tai muita sävyjä, joista tulee mieleen talvi. Yritys joka keskittyy enemmän esimerkiksi vaellukseen, kalastukseen tai muihin kesäaktiviteetteihin voi käyttää verkkosivuilla maanläheisiä värejä.

Infografiikan käyttäminen verkkosivuilla on tehokasta

Levin esimerkki infografiikkaa. Kuva otettu Levi

Infografiikan tarkoitus on auttaa lukijaa hahmottamaan asioita, joita on vaikea selittää sanoin. Se muodostuu kahdesta elementistä, sisällöstä sekä siihen liittyvästä kuvituksesta. Infografiikan käyttäminen on tehokasta, sillä noin 60 prosenttia ihmisistä ymmärtää tiedon paremmin visuaalisena informaationa, kuin jos sama asia olisi kirjallisena. Infografiikkaan voidaan luetella muun muassa kuvalliset käyttöohjeet, tekniset piirrokset, opasteiden kuvasymbolit, diagrammit, sekä aikajanat. 

Matkailualan yritys voi hyödyntää infografiikkaa esimerkiksi karttoina tai havainnollistamaan reittien pituuksia, suuntia ja määriä. Olemme huomanneet puutteen infografiikan käytössä matkailualan yrityksissä. Tämän avulla yritys voi luoda itselleen merkittävän kilpailuedun. Alla olevassa kuvassa on Levin rinnekartta, joka on hyödyllinen asiakkaille rinteiden hahmottamiseen.

Lisää infografiikan käytön hyödyistä löydät täältä.

Levin rinnekartta. Kuva otettu Levi

Esimerkkejä hyvistä verkkosivuista

Alla olevassa videossa esittelemme mielestämme visuaalisesti esimerkillisesti tehtyjä verkkosivuja. Näissä on hyvin huomioitu heidän tarjoamiensa elämyksien värit. Esimerkki verkkosivuilla on käytetty hyviä kuvia kertomaan aktiviteeteista. Levin verkkosivuilta löytyy hyvää infografiikkaa esimerkiksi rinne- ja latukartta.

Videolla esiintyvät verkkosivut: Polar Lights Tours, Luxury Action ja Levi.

Yhteistyö MyStory-hankkeen kanssa

Tämä artikkeli on tehty yhteistyössä MyStory-hankkeen kanssa. MyStory-hanke on luotu markkinoimaan ja pitämään ajantasalla Pohjois-Suomen, Ruotsin ja Norjan alueen yrityksiä. Tarkempia tietoja hankkeesta löytyy alla olevan painikkeen kautta.

Takaisin ylös!

Kategoriat
Facebook mainonta

Onnistu Facebook-mainonnassa

Miten saada enemmän irti Facebook-mainonnasta?

Sosiaalinen media on jo isossa osassa jokapäiväistä elämäämme, ja sen kautta voidaan tavoittaa suuri yleisö sekä kohdistaa mainontaa helposti.

Facebook mahdollistaa imagon rakentamisen tavoilla, jotka eivät muissa kanavissa onnistu. Yritykset tarvitsevat näkyvyyttä ja hyvin rakennettu Facebook markkinointi auttaa saavuttamaan niin vanhat kuin uudet potentiaaliset asiakkaat. Tässä artikkelissa keskitymme maksullisten Facebook – mainosten nikseihin.

Olet ehkä jo luonutkin mainoksia sivuillesi, mutta kuinka tehdä niistä vieläkin tehokkaampia?  

Artikkelin sisällysluettelo
  1. Enemmän tuloksia Facebook-mainonnalla
  2. Orgaaninen julkaisu vai maksettu mainos?
  3. Business Manager -työkalun hyödyt mainonnan luomisessa
  4. Kohdentamalla varmistat näkyvyyden oikeille ihmisille
  5. Minne mainoksesi johdattaa asiakkaan?
  6. Tiivistettynä
  7. Seuraa tuloksia ja optimoi mainoksesi toimivaksi

Enemmän tuloksia Facebook-mainoksilla

Esittelemme tärkeimmät FB-mainonnan osa-alueet ja työkalut, joihin sinun tulisi kiinnittää erityistä huomiota onnistuaksesi. 

Orgaaninen julkaisu vai maksettu mainos?

Orgaaniset julkaisut ovat tavallisia julkaisuja yrityksen seinällä. Orgaanisia julkaisuja voit helposti tehdä jakamalla päivittäisiä asioita, esimerkiksi matkailuyrityksellä retkistä, eläimistä, luonnosta, yleistä tietoa alueesta jne.

Orgaanisille julkaisuille saat helposti lisää näkyvyyttä, kun muistat pyytää asiakkaita merkitsemää yrityksesi somejulkaisuunsa.

Algoritmin vuoksi, nämä julkaisut eivät leviä, elleivät ne ole sisällöltään erityisen kiinnostavia. Mikäli haluat mahdollisimman laajan kattavuuden orgaanisesti, tulee pyrkiä herättämään keskustelua ja saamaan kommentointia ja tykkäyksiä. 

Orgaanisten julkaisujen tarkoitus yleensä on lisätä tietoa ja herättää luottamusta yritykseesi, ei suoranaisesti myydä tiettyä asiaa. Toki näillekin voi ostaa näkyvyyttä eli mainostaa yksittäistä julkaisua mikä voi toimia hyvin silloin kun halutaan ”mainostaa huomaamatta” tuomalla aihetta tai yritystä ihmisten tietoisuuteen tyrkyttämättä tuotetta.  

Maksettu mainonta jakautuu kahteen osioon eli yksittäisen postauksen korostaminen ja mainontaan Facebook sivusi kautta tai Facebookin ulkopuoliseen materiaaliin, nettikauppasi laskeutumissivu, linkittyvään. Maksetussa mainonnassa kuitenkin perusasiana on ostaa näkyvyyttä orgaanisen näkyvyyden sijaan. 

Nykypäivänä Facebookin tavoite saada lisää mainostuloja on johtanut siihen, että maksettu mainonta näkyy orgaanista mainontaa paremmin ihmisten uutisvirrassa. Facebook on kuitenkin edullinen sosiaalinen media, jossa voit päättää maksatko mainoksen näyttökerroista vaiko klikeistä. Sinun on myös mahdollista asettaa mainoskampanjalle jonkinlainen tavoite, kuten esimerkiksi konversioiden määrän kasvu sivustolla.  

Kun julkaisujen näkyvyys perustuu käyttäjien toimintaan, on tärkeää edistää näkyvyyttä kiinnostavalla ja oikeaan aikaan julkaistulla sisällöllä. Orgaanisesti sisällön levittäminen vaatii nykyään todella paljon töitä. Maksetun mainonnan hyödyntämien takaa siis näkyvyyden orgaanista mainontaa paremmin ja on kuitenkin suhteellisen edullinen tapa mainostaa. 

Business Manager -työkalun hyödyt mainonnan luomisessa

Business Manager on yrityksille luotu Facebookin multityökalu, joka kokoaa yhteen kaikki irralliset työkalut, joita tarvitset yrityksesi Facebook-markkinointiin.

Miksi sen opettelu kannattaa?

  • Voit luoda jopa 5 eri tiliä
  • Voit käyttää useampaa tiliä yhtäaikaisesti
  • Tiliä voi käyttää useampi henkilö ja heidän käyttöoikeuksiaan voidaan rajoittaa tarpeiden mukaisiksi
  • Sen avulla voit tehdä toimivampia tuotemainoksia
  • Voit jakaa mainonnan seurantakoodeja
  • Voit käyttää ulkopuolista mainostajaa
  • Business Managerin avulla voit yhdistää esimerkiksi asiakaskirjeesi tilaajat myös Facebook-mainonnan kohteeksi, mitä et voi tehdä yksityistililtä.

Voit toki hyödyntää myös yksityistilin ”mainosta julkaisua” nappulaa, mutta näin mainoskampanjan muokkausmahdollisuudet jäävät huomattavasti suppeammiksi.

Syvemmän katsauksen Business Managerin käytöstä löydät esimerkiksi täältä.

Kohdentamalla varmistat näkyvyyden oikeille ihmisille

Suunnitellessasi mainontaa on tärkeää, että tiedät kohderyhmän ja luot mainoksen kuvituksen ja tekstit sen mukaisesti.

Sinulla voi olla tarjolla erilaisia palveluita ja tuotteita ja niiden kohderyhmät voivat olla erilaiset niin iältään kuin tavoiltaan tai ehkäpä haluat kohdentaa mainokset esimerkiksi vuodenajan mukaan (hiihtolomalaisille husky safari/kesälomalla melontaa). Mieti siis mainoksen kohdistaminen tarkoin ja määritä budjetti.

Facebook tarjoaa monipuoliset mahdollisuudet kohdentamiseen

Oikean kohderyhmän valinta on äärimmäisen tärkeä osa mainoksesi luomisprosessia. Ostajapersoonan määrittely helpottaa Facebook-mainontasi kohdentamista. Mieti siis ennen mainoksesi tekoa, kenelle kyseinen mainos on kohdennettu.

Facebook mainostyökalu kehittyy yhtenään. Facebook käyttää nykyään kohdentamisessa myös koneoppimista, se siis tavoittelee kampanjatavoitteesi mukaisesti mahdollisimman hyviä tuloksia, asettamasi budjetin rajoissa.

Voit esimerkiksi kohdentaa näillä tavoin:

  • Kiinnostuksen kohteet (matkailu, elämykset, ulkoilu, vaellus jne.)
  • Demografiset tekijät (ikä, sukupuoli, perhetilanne, jne.)
  • Maantieteellinen sijainti ja asuinpaikka
  • Äskettäiset elämän tapahtumat (Kihlautuminen, syntymäpäivä, ero, jne.)
  • Yrityksesi oma asiakasrekisteri tai sähköpostilista
  • Jo yrityksesi kanssa vuorovaikuttaneet (palvelua tai tuotettasi katsoneet, tietyllä sivustolla vierailleet käyttäjät.)
  • Ajankäyttö yrityksesi verkkosivuilla
  • Look-alike – mallilla Facebook etsii algoritmillaan uutta yleisöä, jonka käyttäytyminen vastaa yrityksen jo olemassa olevien asiakasryhmiesi käyttäytymistä.

Minne mainoksesi johdattaa asiakkaan?

Klikkaamalla linkkiä mainoksessa, päädytään laskeutumissivulle. Liian usein näkee, että tämä linkki johtaa yrityksen etusivulle, eikä tuotteeseen, jonka mainoksesta linkkiä painettiin. Tämä karkottaa suuren määrän ostajia, jos tuotetta täytyy itse alkaa etsimään!

Laskeutumissivun tulisi olla selkeä ja sisältää vain muutama tärkeä kohta liittyen siihen mainostettuun asiaan. Se esittelee asian selkeästi mutta ytimekkäästi ja kehottaa toimintaan CTA (Call To Action) – painikkeella.

Mikäli mainoksessa on siis useampi tuote, tulee niistä jokaisella olla oma linkitetty laskeutumissivu.

Tiivistettynä

Vinkkimme tehokkaaseen Facebook-mainontaan pähkinänkuoressa
  • Käyttämällä Business Manageria mainoksen luomisessa
  • Oikealla mainostyypillä
  • Kohdistamalla oikein
  • Huomiota herättävällä visuaalisuudella
  • Informatiivisuudella
  • Arvoa luovalla sisällöllä, joka johdattaa lukijaa loppuun asti
  • Johdattamalla mainokseen liittyvälle laskeutumissivulle

Seuraa tuloksia ja optimoi mainoksesi toimivaksi

Asetettuasi markkinoinnillesi tavoitteet, on aika miettiä optimointia ja seurantaa.

Tavoite voi olla esimerkiksi tunnettuuden lisääminen, hankinta, konversiot ja aika tavoitteiden toteutumiselle. Seuraatpa mainontasi onnistumista miltä kantilta tahansa on hyvä tutustua mittaamisen mahdollisuuksiin.

Facebookin mainostyökaluista löytyy erilaisia mittareita, jotka helpottavat seurantaa ja auttavat sinua kehittämään ja kohdentamaan sisältöä.

Tarkastele näitä mittareita
  • Tulokset = Aseta tavoite ja seuraa sen toteutumista (esim. mainoksen klikkaus)
  • Kattavuus = kuinka moni on nähnyt mainoksesi
  • Näyttökerrat = kuinka monta kertaa mainoksesi on ollut näytöllä
  • Tuloskohtainen hinta = keskimääräinen hinta klikkiä/tulosta kohden  
  • Käytetty summa = mainosta kohden
  • Näyttötiheys = kuinka monta kertaa henkilö näkee mainoksesi keskimäärin
  • Linkin klikkaukset = kuinka monta kertaa mainoksen linkkiä on klikattu
  • Aloitussivun näytöt = mainoksen linkistä johdettu liikenne
A/B testaus

Käytä A/B testausta, jossa vertaillaan mainosten toimivuutta esimerkiksi siten, että luot kaksi mainosta palvelustasi/tuotteestasi ja seuraat niiden kehitystä eli kumpi toimii paremmin ja tuo sinulle enemmän hyötyä.

Vertailussa huonommin pärjännyt poistetaan ja tilalle tehdään uusi ja vertaillaan jälleen. Näin saat optimoitua mainontaasi ja näkyvyyttäsi. Tässä siis A/B testaus tiivistettynä. Voit tutustua menetelmään läheisemmin Suomen Digimarkkinoinnin blogista.

Lopuksi – Tarkistathan, että julkaisusi noudattavat Facebookin sääntöjä. Tutustu siis sääntöihin ennen, kuin alat rakentaa julkaisuja ja mainoksia, jottet tee turhaa työtä. Olisi ikävää käyttää aikaa sen ”hulppean idean” parissa ja joutua lopuksi heittämään se roskikseen, kun julkaisusi ei menekään läpi Facebookin tarkastuksessa.

MyStory

Tämä artikkeli on tehty yhteistyössä MyStory – hankkeen kanssa. MyStory – hankkeen tarkoituksena on tukea Revontulitien varrella sijaitsevia pieniä matkailuyrityksiä digitaalisessa kehityksessä. Esille nostetaan tarinoiden avulla alueen ja yritysten historiaa ja kulttuuriperintöä.

Takaisin alkuun

Kirjoittajat:

Karoliina Saari

Nea Arpi

Taina Lankila

Marjaana Rousu

Tietolähteinä käytimme Folcanin opasta, Kuulun blogia sekä GoSomen tietopankkia.

Kategoriat
Promovideon valmistaminen

10 vinkkiä laadukkaan promovideon tekoon

Tässä artikkelissa käydään läpi kymmenen asiaa, joita on syytä ottaa huomioon videota tuottaessa.

Sisällysluettelo

Tarinan taustalla 

Nykyään sisältömarkkinointi on varsin tärkeää, koska sisältöä tuotetaan jatkuvasti ja enemmän kuin koskaan aiemmin. Kuitenkin tuotetusta sisällöstä ei oteta läheskään kaikkea irti, mitä sillä olisi antaa. Sille on syynsä, miksi jokainen meistä muistaa punahilkan, sekä Hannun ja Kertun. Onhan tarinankerronta kuitenkin vanhimpia kommunikaatiotapoja, jotka ovat peräisin jo muinaisista seinämaalauksista ja ovat säilyneet merkittävinä aikojen läpi. Tässä kappaleessa käydäänkin läpi tarinankerronnan tärkeyttä ja sen digitaalisia muotoja eri kanavissa. 

Hyvää tarinaa sisältömarkkinoinnissa voisi kutsua syötiksi, ellei jopa täydelliseksi sellaiseksi. Asiakas ui kalan tavoin loputtomassa informaation virrassa vain odottaen sitä mukaansa tempaavaa koukkua. Esimerkiksi blogikirjoituksessa on syytä siis luoda kauniisti kerrottu tarina aiheesta sen sijaan, että teksti olisi täynnä pelkkää yleistä pitkäjänteistä tekstiä. Pelkkä tarina ei kuitenkaan ole menolippu menestykseen. Tutkimusten mukaan 90% aivojen käsittelemästä informaatiosta on visuaalista, joten aivot reagoivat kuviin huomattavasti herkemmin, kuin tekstiin. Toimiva blogipostaus siis sisältääkin tekstisisältöön sopivia kuvia, koska kuvat ovat omalla tavallansa sitouttavia ja myös täydellinen tapa rytmittää tekstiä. 

Digitaaliseen tarinankerrontaan Youtubessa, Instagramissa, kuin Facebookissakin on edellä mainittujen syiden lisäksi syytä myös panostaa siksi, että hyvin tehty sisältöstrategia markkinoinnissa on yritykselle huomattavasti halvempaa ja tehokkaampaa, kuin maksaa tuhansia euroja perinteisestä kohdennetusta mainonnasta. Tällaista näkemystä markkinoinnista kuitenkin pelätään, koska koetaan tuotteen informaation jäävän toissijaiseksi. Huoli kuitenkin on aiheeton, koska kyse ei ole pelkästään informaatiosta itsestään, vaan siitä miten luovasti ja mielenkiintoisesti informaatio välitetään. Niin kuin sanontakin menee, ”Facts Tell, Stories Sell”. 

Näin Hamlet luotiin – käsikirjoitus 

On hyvä suunnitella videoon tarkka käsikirjoitus, johon on toki hyvä jättää pelivaraa jos suunnitelmat muuttuvat. Alkuun on hyvä viskellä ideoita ja lähteä niiden pohjalta pohjustamaan omaa mestariteostaan. Käsikirjoitus on hyvä pitää sisällään videon juonen sekä tarkemman suunnitelman. Tarinamainen video on esimerkiksi hyvä idea, sillä se on mielenkiintoinen ja ei pyöri paikallaan vaan menee koko ajan eteenpäin ja näyttää, että tuotoksen eteen on nähty vaivaa eikä ole perinteinen “osta osta” tyyppinen markkinointivideo vaan astetta persoonallisempi. Käsikirjoituksessa on hyvä ottaa huomioon myös tiettyjä yksityiskohtia, esimerkiksi jos teemana on Lappi tuoda se selkeästi esiin. Jos esimerkiksi tehdään video, jossa on jokin tarina esimerkiksi yrityksen synnystä tai vaikka mainoskampanjasta on tärkeää, että se on johdonmukainen sekä, että tarinassa on jokin idea. Vaikka on hyvä, että videossa tapahtuu, kannattaa tarinan kannalta tietty yksinkertaisuus säilyttää eikä tunkea jokaista ideaa väkisin mukaan, vaikka ne itsessään olisikin hyviä.  

Make every second count  

Promo videoon on turha lisätä mitään turhaa, vaan pyrkiä heti alusta loppuun asti tekemään mielenkiitoista tuotantoa. Promo videot ovat lyhyitä, joten jos video kestää esimerkiksi puoli minuuttia ei millekään epäolennaiselle ole varaa tuhlata sekunteja. Turha pyöriä oman maalin takana jos halutaan voittaa ottelu. 

Tee selväksi mistä on kyse. Koska kyse ei ole elokuvasarjan ensimmäisestä osasta, jossa elokuvan päähenkilön tarina ei vielä paljastu kokonaan vaan on odotettava jatko-osaa ei promo videossa ole tälle aikaa tai tarvetta vaan tuo asia esille näyttävästi ja selkeästi.   

Show käyntiin    

Ensimmäiset sekunnit ovat tärkeimmät, jotta videosta ei lähdetä suoraan pois. Jos katsojan mielenkiinto ei herää ensimmäisten viiden sekunnin aikana hän todennäköisesti klikkaa videon pois, joten on hyvin tärkeää koukuttaa katsoja ensi sekuntien aikana. Tämän takia video kannattaakin startata räväkästi ja räjähtävästi. Luonnollisesti et kuitenkaan tarvitse videolle dynamiittia tai muita räjähteitä, mutta ei sekään väärin ole varsinkin jos se on teemaan sopiva. Pääpiirteittäin tässä haetaan yleisön vangitsemista heti ensi sekunneista lähtien. 

Välineet kuntoon, minkälainen on välttämätön laite? 

Kun videokuvaamisvälineistä puhutaan ei kaikille heti ensimmäiseksi tulisi mieleen älypuhelin, vaan tehtävään vaadittaisiin ihan videokamera. Nykyään 4k videokameran saa 700 eurolla, kolmijalka tukemaan 20 euroa, se on siinä. Tämä voi olla kuitenkin liikaa tavalliselle Matti Meikäläiselle, joten hyvän kameran voi löytää omasta taskustakin. Nykypäivänä lähes jokaisella suomalaisella on älypuhelin ja jokaisessa älypuhelimessa on varusteena kamera, jolla voi ottaa erilaatuisia kuvia/videoita. Minne tahansa menet, puhelin on aina mukana ja niin on kamerakin. Puhelimilla pystyy nykyään kuvaamaan jopa 4k laatuisia kuvia ja videota. Näiden puhelimien hinta kuitenkin vaihtelee 1000 euron molemmin puolin. Jos vaikkapa Matilta löytyy vuoden 2018 älypuhelin, ei halvin, mutta ei kalleinkaan, sillä hän varmasti pärjäisi loistavasti kaikessa kuvaamisessa ja videoinnissa.  

Mutta tässä ei ole kysymys Matti Meikäläisestä vaan korkealle tavoittelevista matkailualan yrityksistä. Sieltä löytyy rahaa ihan oikeaan videokameraan ja sillä saadaan aina laadukkaampi tulos kuin älypuhelimella. Kuvien ja videoiden laatu vaikuttaa huomattavasti yrityksen imagoon hyvällä, tai huonolla tavalla. 4k kuvalaadulla ja 60 fps riittää hyvin pitkälle. 

Promovideoiden tekeminen hyvällä kalustolla on kaiken A ja O. Videon on oltava parasta laatua, jotta yritys vaikuttaa pätevältä ja “paremmalta” kuin muut. 

G-piste & eri kulmat 

Seuraillaan ympäristöä ja seurataan mitä siinä ympärillä tapahtuu. Katsotaan omasta näkökulmasta koko ajan, niin kuvien ottamisessa ei kannata hätäillä vaan odottaa sitä oikeaa hetkeä, jotta tuotos on mahdollisimman toimiva. 

Ota huomioon paikka sillä voittajan elkein on hyvä lähteä tavoittelemaan parasta eikä pelkästään hyvää. Päiväsaikana otettu kuva ei välttämättä ole se otollisin hetki niin mieti mihin aikaan kuvia kannattaa lähteä ottamaan. 

Kuvia tarkastellessa kannattaa ottaa huomioon kokonaiskuva ei pelkästään keskittyä yhteen tiettyyn kohtaan, sillä kun kiinnostuskohtia on monia antaa se erilaisen kuvan. Kuvatessa ei kannata käyttää zoomia vaan käytä mieluummin jalkoja jos kuvattava on kaukana. 

Valot pimeyksien reunoilla 

Maatason kuvat ovat hyviä, mutta kannattaa katsoa josko olisi mahdollista ottaa kuvia jostain korkeammalta sillä se lisää siihen mielenkiintoa ja antaa toisenlaista kuvakulmaa tuotokseen. 

Valaistus on hyvin tärkeää kuvien ja videoiden tekemisen kannalta. Auringonvalo on paras valaistus keino, luonnonmukainen. Auringonvalo antaa luonnollisimman värin kuvattavaan henkilöön/esineeseen, kenotekoinen valaistus antaa keinotekoisen valon. Älä anna valon polttaa kuitenkaan “puhki” (liika valaistus) kuitenkaan pääkohdetta. Vältä tarpeettomia liian kirkkaita valokohtia pääkohteessa ylipäätään. 

Varjoja on myös varottava kuvatessa. Varjot voivat pilata kuvan, joten on saatava kuvattavan henkilön/esineen oikeasta kulmasta mahdollisimman hyvä valaistus.  

Kakun koristelu   

Videon kuvattua on aika siirtyä kirurgisiin toimenpiteisiin leikkauspöydällä. Tässä kirjoituksessa ei niinkään läpi käydä ohjelmistoa, joten se jääköön jokaisen omakohtaiseksi päätökseksi. Editoimalla tuotosta voi saada aikaan kaikenlaista, lähtökohtaisesti kuitenkin aloitetaan videon leikkaamisesta. Ääntenvoimakkuuksiin ja mahdollisiin mykistyksiin on syytä myös kiinnittää huomio tässä kohtaa.  

Tehosteilla ja siirtymillä on mahdollista koristella kakku artistisella mansikoiden ja hedelmäkarkkien asettelun harmonialla. Kuitenkin on syytä muistaa, että liika on liikaa, joten listan jokaista efektiä ei videoon kannata tunkea, vaan olla hienovarainen niiden kanssa. Videotyylin mukaan voi video kaivata taustalle musiikkia. Lempikappaleesi harvemmin on oikea ratkaisu, vaikka Rihanna omaa korvaa miellyttäisikin. Taustamusiikin on syytä olla videon teemaan ja tyyliin sopiva. Tässä kohtaa on myös syytä huomioida tekijänoikeus säännöt. Internet on kuitenkin täynnä ilmaista käytettäväksi tarkoitettua musiikkia, kunhan hieman jaksaa vaivaa nähdä. 

Youtuben ylivalta – miksi se on paras alusta videoille

Youtube on alustana paras vaihtoehto kun siinä pystyy esimerkiksi katsomaan ja tuottamaan HD-kuvalaatuisia videoita, myös pystyt nopeuttamaan videota oman mielesi mukaan jos et normaali vauhtista videota halua katsoa.  

Youtubeen voi laittaa helposti videoita ja tuottaa sinne sisältöä myös livenä. Tämä on erinomainen ominaisuus tässä kun esimerkiksi jollain muulla sovelluksella nämä livet yleensä jossain kohti menee poikki vaikka ei mitään teekään, tätä ongelmaa ei ole youtubessa. 

Se on katsojille erinomainen vaihtoehto kun se on jo valmiiksi tuttu melkeinpä kaikille jotka koneella touhuilee, myös vanhuksille jotka muuten vain sähläävät tällä vekottimella. 

Pystyt myös säätämään volumea mielesi mukaan ettei tarvitse koneen omiin volume kohtiin koskea, esimerkiksi instagramissa et voi tätä toimintoa tehdä, tai kelata videota. Youtubeen voit laittaa vielä pitempiäkin videoita kuin vain minuutin mittaisia puheita.  

Tylsäosuus – YouTube optimointi 

YouTube on Googlen omistuksessa, joten otsikolla on, suuri vaikutus miten videon löytää. Pitää saada hakija klikkaamaan videota. Myös oikea järjestys auttaa. Videon kuvaukseen on laitettava ensimmäiseksi kuvastava teksti, avataan videon käsittelemät asiat. Tärkeää on myös laittaa omaan nettisivuun linkki, jotta ihmiset löytävät sen yhden klikkauksen päästä. Käytä myös tärkeimpiä hakusanojasi, musta että teet kuitenkin ihmisille sisältöä etkä hakukoneille. Tässä 5 tapaa optimoida kanavasi: 

1. Lisää videolle sopivat tagit. Käytä ensimmäisenä tagina tärkeintä hakusanaasi, tämän lisäksi alan sanastoa ja synonyymeja.  

2. Kommentointi.  Jos videosi saa kommentteja, moderoi ne. Vastaa asiallisiin. Tämä luo sivulle lisää tekstisisältöä ja nostaa sivun arvoa Googlen silmissä. Julkaise video myös omalla sivustollasi.  

3.Julkaisu muualla. Vaikka julkaiset videon YouTubessa, käytä se hyödyksi myös omalla sivustollasi. Video voi olla yksi osuus pitkää artikkelia sivustollasi, mikä luo lisää arvoa tekstisisällölle. Video kuitenkin on ”tuplasisältöä” ja alkuperäinen löytyy YouTubesta, se siis vaatii kunnon tekstisisällön ympärilleen omalla sivustollasi. 

4. Tekstitys. Jos videollasi on paljon puhetta, lisää siihen tekstitys YouTuben caption-ominaisuudella. Tämä ei ilmeisesti juurikaan nosta videon sijoituksia, mutta se kertoo Googlelle ja YouTubelle tarkemmin videon aihepiirin. Tekstitys antaa myös paremman käyttäjäkokemuksen. Käy kuitenkin tekstitystiedosto lävitse ja korjaa sen kieli kuntoon. 

5. Oikea linkitys. Jaa video sosiaalisen median kanavissasi. Nämä ovat heikkoja linkkejä videoosi ja parantavat sen näkyvyyttä ja vievät videosisällön useamman ihmisen eteen. YouTubessa sijoituksiin vaikuttaa myös videon katselumäärät ja nämä saat nousemaan videota jakamalla.  Lähde: https://www.digimarkkinointi.fi/blogi/8-vinkkia-youtube-videon-optimointiin 

MyStory-hanke

Artikkeli on kirjoitettu yhteistyössä MyStory-hankkeen kanssa. MyStory-hanke on luotu tukemaan pieniä matkailualan yrityksiä Pohjois-Suomessa, Ruotsissa & Norjassa. Lue lisää aiheesta: https://northernlightsroute.info/.

Takaisin alkuun