Hakukoneoptimointi verkkokaupalle

Krista Pennanen

Hakukoneoptimointi eli SEO (Search Engine Optimization) tarkoittaa toimenpiteitä, joiden avulla parannetaan verkkosivujen näkyvyyttä hakukoneissa, kuten esimerkiksi Googlessa, orgaanisesti hakusanoja käyttämällä. Hakukoneoptimoinnissa tärkeää on huomioida avainsanat ja kuinka suuri näkyvyys niiden kautta on mahdollisuus saada. Kun halutaan lisätä orgaanista näkyvyyttä, tulee verkkosivujen sisältö vastata avainsanoja hyvin tehokkaasti. Joskus osuvan, mutta vähemmän käytetymmän avainsanan käyttö antaa suuremman hakuvolyymin kuin hyvin kilpaillun hakusanan käyttö. Blogitekstit ovat linkitysten ja avainsanojen hyödyntämisen ansiosta hyvin tehokas keino lisätä näkyvyyttä hakukoneissa. Sen vuoksi tämän blogitekstinkin otsikko on hakukoneoptimointi, koska sisältö suurimmilta osin vastaa juuri tätä aihetta.

Hakukoneoptimoinnin näkökulmasta katsottuna verkkosivujen tärkein sivu on etusivu. Asiakkaan tulisi päästä etusivulta verkkokaupan tuotteisiin yhdellä linkillä. Kestolinkit ovat tärkeitä hakukoneoptimoinnin kannalta, koska niiden avulla sivustolla käytettävät linkit ovat käyttäjäystävällisempiä sekä ne tuovat enemmän näkyvyyttä sivustolle hakukoneissa.

Zero-Click-haut

Tekoälyn myötä niin kutsuttujen zero click – hakujen määrä on hurjassa kasvussa ja tämä tulee vaikuttamaan huomattavasti yritysten näkyvyyteen, jotka nojaavat täysin hakukoneliikenteen orgaaniseen näkyvyyteen. Hakukoneen käyttäjän ei siis tarvitse klikata mitään linkkiä saadakseen jo vastauksen. Menetelmä on hyvin yksinkertainen ja käytännöllinen, koska tieto saavutetaan ilman ylimääräisiä vaiheita. Tämä kuitenkin luo haasteita yrityksen orgaaniseen näkyvyyteen hakukoneissa, joten yrityksen on tärkeää huomioida tämä markkinointistrategiassaan ja luoda markkinointistrategia monikanavaiseen markkinointiin.

Avainsanatutkimus

Avainsanatutkimuksessa selvitetään avainsanoja, joiden avulla asiakas etsii tietoa tuotteista hakukoneissa. Hyvin toteutettu avainsanatutkimus osoittaa verkkosivujen mahdolliset sisältöaukot. Avainsanan tulee toistua verkkosivujen sisällössä systemaattisesti. Käytimme Semrush-lisäosaa tarkastellessamme sopivia avainsanoja sekä niiden käyttöastetta. Lisäksi kokeilimme hakukoneella (Google) erilaisia pienpintaremonttiin liittyviä avainsanoja ja katsoimme siitä sen osuvuuden. Näiden pohjalta kokosimme muutaman avainsanan listan, joita käytimme sivustolla tuotteiden kuvauksissa sekä metakuvauksissa. Näillä avainsanoilla oli suuri hakuvolyymi, joten näiden tueksi valitsimme muutamia pienemmän hakuvolyymin sisältäviä avainsanoja tukemaan hakutulosta.

Miten tuloksia seurataan?

Kun hakusanatutkimus tehdään, voidaan sen tuloksia hyödyntää esimerkiksi SEO-optimoinnissa, verkkosivuston uudistamisessa sekä Google-mainonnassa. Google Search Console on maksuton palvelu, jonka avulla voi seurata kuinka oma verkkosivu näkyy hakukoneiden hakutuloksissa. Näistä ilmenee, millaisilla hakusanakyselyillä yrityksen verkkosivut ovat tulleet esille. Tässä tulee huomioida, että verkkokaupan tulee olla käytössä oleva verkkokauppa, jotta tätä työkalua voidaan käyttää.

Kiinnostuitko? Lue lisää hakukoneoptimoinnista ja avainsanoista lisää alla olevista linkeistä.

Lähteet:

https://sdm.fi/blogi/mita-hakukoneoptimointi-seo-on/

https://www.zoner.fi/digitaalinen-markkinointi/hakukoneoptimointi/

https://visiosites.fi/wordpress-hakukoneoptimointi/

https://www.ranktracker.com/fi/blog/zero-click-searches-key-strategies-for-seo-success/


Shopping Cart
Scroll to Top