Verkkokaupan toiminnan mittarit

Mitä on web-analytiikka?

Tämän artikkelin aiheena on web-analytiikan- ja liiketoiminnan tärkeimmät mittarit sekä niiden laskentatavat. Jotta toimintaa voi kehittää, sitä tulee voida luotettavasti mitata. Artikkelissa kerrotaan myös, miten kyseisiä mittareita voidaan hyödyntää liiketoiminnan kehittämisessä. Web-analytiikka lyhyesti tarkoittaa verkkosivujen käytöstä muodostuneen tiedon keräämistä, analysointia ja raportointia, kansankielisesti kerrottuna verkkoliikenteen seurantaa ja kävijäseurantaa.

Artikkelissa syvennytään web-analytiikkaan ja sen tuomiin mahdollisuuksiin yritystoiminnassa. Yritysten toiminta on suurelta osin siirtynyt Internetiin ja markkinointi tapahtuu pitkälti eri Internetin ja sen mahdollistamien kanavien avulla. Seuraava artikkeli antaa lukijalleen mahdollisuuden saada tietoa verkkokaupan toiminnan mittareista.

Web-analytiikan käsitteet

Web-analytiikassa käytetään käsitteitä metriikka ja dimensiot. Nämä auttavat ymmärtämään käyttäjien käyttäytymisetä sivustolla sekä verkkosivuston suorituskykyä. Vastaavasti segmentit auttavat ymmärtämään tiettyjä käyttäjäryhmiä verkkosivustolla. Edellä mainittu sana metriikka antaa numeerisia arvoja sivustosta. Näitä voivat olla sivunäyttökerrat, istuntojen määrä tai esimerkiksi istunnon kesto. Metriikka antaa siis suoraan konkreettista tietoa siitä, miten verkkosivusto suoriutuu ja miten käyttäjät sivustoa käyttävät.

Vastaavasti käsite dimensiot ovat kategorioita tai ominaisuuksia, joilla ryhmitellään ja analysoidaan metriikoita. Konkreettisia esimerkkejä dimensioille ovat esimerkiksi käyttäjien maantieteellinen sijainti, käyttäjän käyttöjärjestelmä tai selain, sisällön kategoria tai käyttäjän laitteen tyyppi.

Segmenttien avulla arvioidaan ja vertaillaan eri käyttäjäryhmien käyttäytymistä ja suorituskykyä. Erilaiset analytiikkasovellukset mahdollistavat sisäänrakennettujen tai mukautettujen segmenttien hyödyntämisen. Sisäänrakennettuja segmenttejä voivat olla esimerkiksi maksettujen mainosten kautta sivustolle tulleet käyttäjät ja niiden analysointi ja vertailu ja mukautetuilla segmenteillä voidaan analysoida käyttäjiä tietyllä promootiokoodilla.

Käsitteiden hyödyt

Käsitteiden ymmärtäminen on tärkeää, jotta web-analytiikkaa voi hyödyntää. Web-analytiikan hyödyntämisessä tulee kiinnittää huomioita siihen, millaisia mittareita ja mittareiden luomaa tietoa on tarpeen saada sivuston markkinointiin. Mittarit vahvistavat sitä, että yrityksen päätökset tehdään käyttäjien tarpeisiin perustuen.   

On tärkeä tunnistaa tarpeet ja kehittämisen kohteet, ennen web-analytiikan mittariston haltuunottoa. Tärkeää on tunnistaa asiat, joita verkkokaupan osalta tulee ylläpitää tai kehittää. Web-analytiikan työkaluilla voidaan vastata näihin tarpeisiin.

Mittaristot ovat Traffic eli liikenne, joka mittaa verkkosivuston kävijämäärää tietyllä ajanjaksolla. Tämä antaa tietoa siitä, miten käyttäjämäärät vaihtelevat tai kuinka suosittu verkkosivusto on. Edellä mainituilla tiedoilla voidaan saada tietoon kävijöiden käyttäytymistä ja kohdentaa toimenpiteitä perusten tietoon mistä, miten ja milloin verkkoliikenne on sivustolle tapahtunut. Poistumisprosentti kertoo sivustolla vierailijoiden poistumisen sivustolta katsottuaan yhden sivun. Korkea poistumisprosentti voi kertoa sen, että sivuston mainos on virheellisellä sivustolla ja käyttäjät ohjautuvat niin kutsutusti virheellisesti sivustolle. Poistumisprosenttia voidaan myös tulkita siten, että käyttäjä löytää kohdennetusti palvelun välittömästi ja saavuttaa tavoitteensa. Tällöin korkea poistumisprosentti voi kertoakin verkkosivuston selkeydestä ja onnistumisesta.

Web-analytiikan- ja verkkosivustojen mittarit

Käsitteiden ymmärtäminen on tärkeää, jotta web-analytiikkaa voi hyödyntää. Web-analytiikan hyödyntämisessä tulee kiinnittää huomioita siihen, millaisia mittareita ja mittareiden luomaa tietoa on tarpeen saada sivuston markkinointiin. Mittarit vahvistavat sitä, että yrityksen päätökset tehdään käyttäjien tarpeisiin perustuen.   

On tärkeä tunnistaa tarpeet ja kehittämisen kohteet, ennen web-analytiikan mittariston haltuunottoa. Tärkeää on tunnistaa asiat, joita verkkokaupan osalta tulee ylläpitää tai kehittää. Web-analytiikan työkaluilla voidaan vastata näihin tarpeisiin.

Mittaristot ovat Traffic eli liikenne, joka mittaa verkkosivuston kävijämäärää tietyllä ajanjaksolla. Tämä antaa tietoa siitä, miten käyttäjämäärät vaihtelevat tai kuinka suosittu verkkosivusto on. Edellä mainituilla tiedoilla voidaan saada tietoon kävijöiden käyttäytymistä ja kohdentaa toimenpiteitä perusten tietoon mistä, miten ja milloin verkkoliikenne on sivustolle tapahtunut. Poistumisprosentti kertoo sivustolla vierailijoiden poistumisen sivustolta katsottuaan yhden sivun. Korkea poistumisprosentti voi kertoa sen, että sivuston mainos on virheellisellä sivustolla ja käyttäjät ohjautuvat niin kutsutusti virheellisesti sivustolle. Poistumisprosenttia voidaan myös tulkita siten, että käyttäjä löytää kohdennetusti palvelun välittömästi ja saavuttaa tavoitteensa. Tällöin korkea poistumisprosentti voi kertoakin verkkosivuston selkeydestä ja onnistumisesta.

Mittarit osana yrityksen menestymistä

Menestymisen kannalta tärkeää on markkinoida tehokkaasti ja kannattavasti. Verkkokaupan kannattava ylläpitäminen vaatii seurantaa ja analysointia. Web-analytiikan- sekä liiketoiminnan mittareiden avulla pystytään tehdä päätöksiä verkkokaupan suhteen. Näiden mittareiden avulla verkkokauppaa ja sen myyntiä voidaan kasvattaa ja markkinointia kohdentaa.

Web-analytiikan avulla mitataan ja autetaan analysoimaan vierailijoiden käyttäytymistä verkkosivustoilla. Sillä kerätään ja raportoidaan dataa sivuston kävijäkokemuksen sekä verkkoliiketoiminnan mittaamiseksi. Web-analytiikka on erinomainen työkalu yhdistelemään dataa sivuston myynnistä, markkinoinnista ja asiakaskokemuksesta.

Web-analytiikkaa voidaan mitata monilla eri mittareilla. Erilaisten mittareiden avulla saadaan paljon tietoa ja hyviä työkaluja liiketoiminnan kehittämistä varten.  Verkkokaupan toimintaa on tärkeää seurata, jotta sivustosta saadaan houkutteleva, myyvä ja asiakkaille mieleinen ja helppo käyttää. On tärkeää seurata, kuinka paljon verkkosivuilla käydään ja kuinka paljon siellä vietetään aikaa. Lisäksi täytyy seurata, kuinka moni ihminen on vieraillut verkkosivuilla.

Laskentatavat

Verkkokaupan mittareita voidaan laskea niille suunnatuilla laskentatavoilla. Alla laskentatavat konversioasteesta, keskimääräisen tilausarvon laskennasta, asiakashankintakustannusten laskennasta sekä asiakaskannan arvon laskennasta.

Konversioaste (Conversion Rate) (%) = (Konversioiden määrä / Vierailijoiden määrä) x 100

Keskimääräisen tilausarvon saa selville seuraavalla laskukaavalla: (Average Order Value) AOV = Kokonaismyynti (€) / Tilausten määrä

Asiakashankintakustannuksia voidaan laskea seuraavalla kaavalla: (Customer Acquisition Cost) CAC = Markkinointikustannukset (€) / Uusien asiakkaiden määrä

Asiakaskannan arvon laskentakaava: CLV = keskimääräinen_elinakaaren_pituus x ostotiheys x keskiostos

Web-analytiikan mittareiden hyödyt

Web-analytiikan mittareista saatuina hyötyinä voidaan pitää käyttäjäkokemusten sekä käyttäjien tarpeiden kohtaamista tarjotun palvelun kanssa.  Mittareiden tietoa voidaan hyödyntää sisältömarkkinoinnin kehittämiseen sekä analysoida erilaisia ratkaisuja ja niiden hyötyjä sekä tehokkuutta. Mittareiden avulla voidaan tarkastella tuotteiden suosiota ja asiakkaiden tarpeita tuotteelle. Asiakkaiden luottamus lisääntyy, kun tuotteet vastaavat odotuksia. Työkalujen ja mittareiden valinta sekä niiden jatkuva seuranta mahdollistaa yrityksen edellytykset muuttaa toimintaa sekä lisätä tehokkuutta sekä ennakoida pitkäjänteisesti markkinoiden toimivuutta.

Web-analytiikan tuottamasta datasta saadaan yrityksen verkkokaupan osalta tietoa, joka auttaa tavoitteiden saavuttamisessa. Ennen analytiikan seurantaa, on tärkeä määrittää tavoitteet sekä pohtia, mitä web-analytiikan mittaristolta toivoo. Onko yrityksen esimerkiksi tarpeen lisätä verkkosivuston liikennettä vai halutaanko tietää ja ymmärtää asiakkaiden käyttäytymistä? Kun tavoitteet on määritelty, tulee tehdä valinta työkaluista. Tekninen toteutus mahdollistaa tarvittavan datan keräämisen. Yhtenä tärkeänä asiana nostetaan käyttäjien osalta tieto siitä, mistä käyttäjät löytävät verkkosivuston, toisin sanoen mistä käyttäjät tulevat, mitä he tekevät sivustoilla ollessa, kauanko vierailu sivustolla kestää ja mistä verkkosivuston osa-alueelta he poistuvat. Tämän prosessin tarkastelu kertoo, vastaako sivustot vierailijoiden tarpeeseen ja tuottaako sivustot yritykselle toivottavan lopputuloksen. Ilman tavoitetta datan kerääminen on hyödytöntä. Dataa hyödyntämällä voi luoda yrityksen mainosstrategian, tehdä erilaisia sisältöjä sekä tehdä teknisiä muutoksia. Näiden seurannalla voi vaikuttaa yrityksen tavoitteisiin ja saada optimoitua yritys tavoitteiden mukaiseksi. Analytiikan hyödyt saa parhaiten yrityksen käyttöön, kun datan seuranta on jatkuvaa. Dataa seuraamalla asiakkaiden tarpeet, toiveet sekä odotukset pysyvät ajantasaisena tietona yritykselle. Web-analytiikan avulla kerätyn tiedon avulla voidaan vahvistaa yrityksen tiedolla johtamista.

Mihin tarvitaan web-analytiikkaa?

Web-analytiikka antaa yritykselle tietoa asiakkaistaan ja vastaa kysymyksiin, miten, mistä ja miksi. Näihin kysymyksiin vastaamalla, web-analytiikan avulla saatua tietoa voi hyödyntää toiminnan kehittämiseen, luottamuksen lisäämiseen ja yritys pystyy vastaamaan asiakkaiden alati muuttuviin vaatimuksiin ja tarpeisiin. Yrityksen Verkkosivuston vierailijat ovat potentiaalisia asiakkaita tai jo olemassa olevia asiakkaita.

Web-analyysistä saadun tiedon perusteella yrityksen asiakastuntemus lisääntyy ja yritys saa tiedon, mihin sisältöön tai tuotteisiin kannattaa panostaa. Yritys saa tietoa asiakasohjautuvuudesta ja niin kutsutuista kannattavista sivustoista ja yhteistyökumppaneista, joiden avulla näkyvyyttä saadaan omalle yritykselle. Asiakkaiden tunteminen web-analyysistä saatavan tiedon perusteella mahdollistaa sen, että yritys kykenee vastamaan palveluilla ja verkkosivustoillaan oikeaan aikaan ja oikeassa kanavassa asiakkaan tarpeeseen. Tämä mahdollistaa yrityksen kehittymisen tarvetta vastaavaan suuntaan ja yrityksen menestymiseen.

Web-analytiikan mittareiden vaarat ja haitat

Web-analyysin vaarat ja haitat tulee tunnistaa. Artikkelissa keskityttiin web-analyysin hyötyihin. Haittojen tarkastelussa tulee huomioida laajasti tietosuoja sekä mahdollisen tiedon jakaminen siten, että tavoitteet ja yrityksestä annettu tieto on turvallisessa paikassa, asiakkaiden tai sivuston käyttäjien tietosuojan lisäksi.  Vaarana on myös analyysin tulkinnassa tapahtuneet virheet tai epäsäännöllisesti hyödynnetyt tiedot. Virheellinen käyttäminen voi vaarantaa web-analyysin hyödyt ja sitä kautta yrityksen tavoitteisiin pääsemisen. Reaaliaikainen tiedon seuranta saattaa lisätä yrityksen työmäärää, mutta reaaliaikaisen tiedon keruulla yrityksen kasvu, kehittäminen ja tavoitteiden saavutus on mahdollista.

Jatkuva kehittäminen tuo omat haasteet, mutta asiakkaiden tarpeet ovat alati muuttuvat. Kuten useasti on todettu, ennen seurantaa laaditut tavoitteet ja mittareiden säännöllinen tarkastelu vahvistaa yrityksen mahdollisuuksia onnistua.

Mikäli kiinnostuit aiheesta, voit lukea lisää alla olevista lähteistä.
Lähteet

https://www.markkinointimaestro.fi/web-analytiikka-perusteet

https://netice.fi/blog/2022/10/05/web-analytiikka/

https://www.yipi.fi/ajankohtaista/web-analytiikka

https://www.webanalytiikka.fi/mittarit.php

https://sdm.fi/blogi/4-tapaa-listata-verkkokaupan-konversiota/?utm_source=chatgpt.com

https://tradetracker.com/fi/mainostajan-tietopankki/tietoa/

https://www.ecwid.com/fi/blog/best-ads-for-facebook-and-google-campaigns.html

https://digitalcommerce.fi/asiakasymmarrysta-yksinkertaisesta-myyntidatasta/

Shopping Cart
Scroll to Top